Допитливим


ЗНАЧЕННЯ ВІДОМИХ КРИЛАТИХ ІСТОРИЧНИХ ВИСЛОВІВ



Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів       

 Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. 

Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає,

 оскільки вони перебувають у постійному русі.       

  Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених 

у просторі й часі історичних фактів.         

Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, 

які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу

 та в певному просторі (території).  

  Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі 

причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
  • коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
  • де вони проходили;
  • за яких історичних обставин вони проходили; 
  • які події пройшли напередодні;
  • який розвиток вони отримали надалі;
  • яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
  • яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси 
  • вони відображали;
  • який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону,
  •  країни чи світу;
  • випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій 
  • та які вони мали наслідки;
  • які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; 
  • а як би повелися Ви за таких умов?

  Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
  • коли пройшли ці події, як довго вони тривали,
  •  в якій послідовності проходили;
  • на який період історії людства вони припадають;
  • як ця  подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
  • як ця подія кореспондується з однотипними подіями 
  • чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
  • складання хронологічних чи синхроністичних простих 
  • чи складних таблиць.

 Визначення місця історичних подій у просторі

 (використання карти як історичного джерела)
  •  правильно займіть позицію біля карти 
  • (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
  • запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
  • навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, 
  • події та явища – кордони та столиці, райони повстань, 
  • напрями головних ударів і місця битв тощо – 
  • зображуються на них схожими позначками;
  • зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, 
  • рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте,
  •  що є резон у твердженні Карта – це державна шпаргалка;
  • працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими 
  • олівцями, робіть умовні позначення;
  • на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
  Порівняння однотипних явищ і подій· 

Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).·

 Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.· Дай відповідь на питання.· Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.· Зроби висновки після відповідного аналізу

.  Робота з текстом підручника та історичними документами·

 Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, 

визнач, яке завдання ви повинні виконувати.· 

Уважно прочитай текст підручника, документа.

 Визначи про яку подію, факт іде мова.·

 Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:

  •  чи документ доповнює текст підручника;
  •  чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
  •  чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.· 

Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, 

об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.·

 Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.

 
Схема аналізу історичного документу            

 Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний 

(коментар чипереказ про подію з уст дослідника).            

Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
  • Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
  • Про що розповідається в документі?
  •  Яка сторона події чи явища замовчується?
  • Коли написаний цей документ? 
  • Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
  • Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
  • Якими мотивами керувався автор документу?
  • Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
  Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення.

 Складання хронологічної таблиці· 

Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.· 

При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).· 

Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:
  •  знайди спільні чи близькі за часом дати;
  • порівняй події;
  •  зроби висновки.

  Вимоги до плану

Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. 

Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.· 

У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.

  Складання плану
  • Уважно   прочитайте  назву теми плану, текст параграфу.
  • Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
  • Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему,
  •  за якою потрібно скласти план.
  • 3апишіть головні,  на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти
  •  Вашого плану.
  • Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. 
  • Це буде простий план теми.
  • Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте
  •  перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
  • 3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей,
  •  і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
  • Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка
  •  й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! 

Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.

Конспектування            

 Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
  •  Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
  • Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
  • Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
  • Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
  • Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
 Характеристика пам'яток культури· 

Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, 

образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.· 

До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.· 

Хто автор цієї пам'ятки? 

Що тобі відомо про нього?

· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.· 

Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).

Як скласти історичний портрет· 

Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя

 та діяльність (творчість) діяча.·

 Визначити походження (стан) цієї людини.· 

Як відбувалось становлення особистості історичного діяча 

(родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).·

 Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.· 

Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.· 

Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.· 

Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.· 

Як ви оцінюєте його діяльність?

· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).

     Схема характеристики історичної особи

  • Історичні умови,  виклики та вплив оточуючого 
  • суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. 
  • Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
  • Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
  • Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
  • Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
  • У чому значення діяльності цієї особистості.
  • Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?    
Узагальнення                        

 Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища 

чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, 

що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі

 та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
  • Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
  • Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
  • Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
  • Проаналізувавши їх,  виділіть спільні риси.
  • Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
Порівняння          

  Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості 

та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. 

Етапами порівняння можуть бути:
  •  засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;
  •  виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, 
  • які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння.
  •  Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих 
  • чи інших подій, явищ чи процесів.
  • чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;
  • порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис.



Питання конкурсу "Рідна Сумщина"
 1. В якій частині території України знаходиться Сумська область?
А. Північно-східній.
Б. Південно-східній.
В. Південно-західній.
Г. Північно-західній.
2. Визначте, яку географічну довготу має крайня східна точка території Сумської області:
А. 33°45´сх.д.
Б. 34°42´сх.д.
В. 32°55´сх.д.
Г. 35°40´сх.д.
3. Максимальна протяжність території Сумської області між крайньою західною та східною точками становить:
А. 190 км.
Б. 198 км.
В. 204 км.
Г. 212 км.
4. Вкажіть, на території якого адміністративного району знаходиться географічний центр області?
А. Білопільського.
Б. Буринського.
В. Недригайлівського.
Г. Путивльського.
5.     Найбільш поширеними гірськими породами нашого краю є:
А. Пісок і глина.
Б. Сіль.
В. Мергель.
Г. Гіпс.
6.Вкажіть, де на Сумщині знаходиться місце, яке має найбільшу абсолютну висоту 246 м?
А. у м. Суми.
Б. у м. Глухів.
В. у Краснопільському районі.
Г. у Лебединському районі.
7.   Поклади яких корисних копалин не зустрічаються на Сумщині?
А. Нафти.
Б. Кухонної солі.
В. Крейди.
Г. Золота.
8.  Вкажіть назву першого промислового родовища нафти Сумщини:
А. Краснозаярське.
Б. Качанівське.
В. Рибальське.
Г. Прокопенківське.
9.Сумська область знаходиться в кліматичному поясі, що має назву:
А. Континентальний.
Б. Тропічний.
В. Помірний.
Г. Північний.
10.До складу рідкісних рослин водойм Сумщини належать:
А. Водяний горіх плаваючий.
Б. Ряска.
В. Терен
Г. Осока гостра.
11.     Найбільшою за розмірами твариною Сумщини, занесеною до Червоної книги, є:
А. Дикий кабан.
Б. Лось.
В. Зубр.
Г. Ведмідь.
12.  Найбільшим птахом Сумщини вважається:
А. Тетерів.
Б. Глухар.
В. Дрохва.
Г. Пугач.
13.Де на Сумщині встановлено пам’ятник мамонту?
А. м. Ромни.
Б. с. Косівщина Сумського району.
В. с. Кулішівка Недригайлівського району.
Г. м. Тростянець.
14.В якому районі Сумської області знаходиться біологічна пам’ятка природи “яблуня-колонія ”?
А. Краснопільському.
Б. Кролевецькому.
В. Сумському.
Г. Конотопському.
15.  Більша частина Сумської області знаходиться в природній зоні, що має назву:
А. Степів.
Б. Лісостепів.
В. Лісотундри.
Г. Мішаних лісів.
16. З якою областю України Сумська область межує на заході?
А. Полтавською.
Б. Харківською.
В. Чернігівською.
Г. Брянською.
17.Скільки адміністративних районів виділяється у складі Сумської області?
А. 14.
Б. 16.
В. 18.
Г. 20.
18.На гербі якого району Сумщини зображено ялину?
А. Білопільського.
Б. Ямпільського.
В. Середино-Будського.
Г. Великописарівського.
19.Роком офіційного затвердження прапору та гербу Сумської області вважається:
А. 1990 р.
Б. 1991 р.
В. 2000 р.
Г. 2001 р.
20. Зазначте, який район Сумської області має найменшу чисельність населення?
А. Сумський.
Б. Краснопільський.
В. Середино-Будський.
Г. Недригайлівський.
21.Вкажіть районний центр Cумської області, в якому знаходиться управління з видобутку нафти:
А. м. Ромни.
Б. м. Охтирка.
В. смт. Велика Писарівка.
Г. м. Лебедин.
22. Який монастир на території Сумщини має статус Ставропігійного?
А. Глинська пустинь.
Б. Свято-Троїцький монастир.
В. Свято-Дмитріївський монастир.
Г. Молчанський монастир.
23. З якого міста Сумщини походить рід меценатів Терещенків?
А. Глухів.
Б. Суми.
В. Конотоп.
Г. Охтирка.
24. Ім’ям якого видатного громадського діяча та поета названо один із музеїв Сумщини?
А. Н. Онацького.
Б. М. Хвильового.
В. М. Щепкіна.
Г. М. Гоголя.
25. Вкажіть, який літературний псевдонім має український гуморист, уродженець Сумщини – Павло Михайлович Губенко:
А. Климент Квітка.
Б. Остап Вишня.
В. Пантелеймон Куліш.
Г. Микола Хвильовий.
26. Хто з відомих живописців ХVІІІ ст. народився у м. Глухів?
А. А. Лосенко.
Б. Г. Стеценко.
В. І. Репін.
Г. В. Васнєцов.
27. Кому з наших земляків – поету, історику та етнографу – Т. Шевченко присвятив вірш?
А. М. Маркевичу.
Б. П. Грабовському.
В. М. Петренку.
Г. А. Чехову.
28. Уродженцем якого міста Сумщини є відомий майстер пейзажу, педагог, засновник Київської школи малювання М. Мурашко?
А. Конотоп.
Б. Глухів.
В. Путивль.
Г. Ромни.
29. В якому році Глухів став гетьманською резиденцією?
А. 1722 р.
Б. 1708 р.
В. 1730 р.
Г. 1672 р.
30. Хто є автором твору “Конотопська відьма”?
А. М. Хвильовий.
Б. І. Багряний.
В. Г. Квітка-Основ’яненко.
Г. М. Гоголь.
31. Назвіть прізвище уродженки Глухівщини, відомої дослідниці старожитностей Сіверщини ХІХ – початку ХХ ст.:
А. О. Косач.
Б. П. Литвинова-Бартош.
В. Є. Петренко.
Г. Н. Полонська-Василенко.
32. Назвіть уродженця м. Суми, промисловця, банкіра, мецената другої половини ХІХ ст., на честь якого на Луганщині було названо залізничну станцію, що згодом стала містом:
А. Н. Терещенко.
Б. І. Харитоненко.
В. О. Алчевський.
Г. Д. Суханов.
33. Назвіть уродженця Охтирщини, письменника, автора романів “Тигролови” і “Сад Гетсиманський”:
А. Б. Антоненко-Давидович.
Б. І. Багряний.
В. Є. Плужник.
Г. Г. Косинка.
34. Визначте відомого кінорежисера, сценариста, художника, випускника Глухівського учительського інституту:
А. О. Довженко.
Б. І. Кавалерідзе.
В. С. Сергеєв-Ценський.
Г. С. Шкурат.
35. Визначте уродженця Роменщини, фольклориста, музикознавця, чоловіка української поетеси Лесі Українки:
А. Д. Антонович.
Б. І. Кавалерідзе.
В. К. Квітка.
Г. М. Славінський.
36. Вкажіть, уродженцем якої області був двічі Герой Радянського Союзу, керівник партизанського з’єднання, генерал Сидір Ковпак?
А. Полтавської.
Б. Сумської.
В. Харківської.
Г. Чернігівської.
37. Назвіть уродженця с. Малий Вистороп Лебединського району, двічі Героя Радянського Союзу:
А. С. Ковпак.
Б. І. Кожедуб.
В. П. Рибалко.
Г. І. Супрун.
38. Народна артистка СРСР, Герой України, актриса Київського драматичного театру імені Лесі Українки Ада Роговцева народилася у місті:
А. Глухів.
Б. Конотоп.
В. Охтирка.
Г. Ромни.
39. Уродженець Охтирського району, військовослужбовець, Герой України Олексій Берест був учасником:
А. Встановлення Прапора Перемоги на куполі Рейхстагу.
Б. Форсування Дніпра.
В. Радянського підпільного руху на Сумщині.
Г. Партизанського руху на Сумщині.
40. Назвіть прізвище українського художника, з ім’ям якого пов’язано заснування Сумського художньо-історичного музею:
А. Н. Онацький.
Б. П. Мусієнко.
В. В. Бурлюк.
Г. Г. Нарбут.
41. Хто з наших земляків двічі обіймав посаду Голови Нацбанку України:
А. О. Алчевський.
Б. М. Савченко.
В. В. Стельмах.
Г. О. Тигіпко.
42. В якому місті народився український письменник, поет-публіцист, критик, громадський діяч Микола Хвильовий:
А. Шостка.
Б. Охтирка.
В. Тростянець.
Г. Суми.
43. Визначте нашого земляка, який у післявоєнні десятиріччя (40-50-ті роки ХХ ст.) був головою Ради Міністрів УРСР та головою Президії Верховної Ради УРСР:
А. І. Грушецький.
Б. Д. Коротченко.
В. П. Шелест.
Г. В. Щербицький.
44. На честь якого письменника, перекладача, нашого земляка у 1989 р. було засновано літературну премію?
А. П. Грабовського.
Б. М. Лукаша.
В. О. Олеся.
Г. Я. Щоголіва.
45. У якому районі Сумської області народився історик, письменник, етнограф, автор 5-ти томної “Истории Малороссии” Микола Маркевич?
А. Глухівському.
Б. Конотопському.
В. Охтирському.
Г. Роменському.
46. Визначте князя й філантропа, який наприкінці ХІХ  на початку ХХ ст. жив на Білопільщині, сповідував ідеї Л. Толстого:
А. О. Голєніщев-Кутузов.
Б. М. Неплюєв.
В. Д. Хілков.
Г. М. Юсупов.
47. Визначте нашого земляка, депутата двох парламентів – Української Центральної Ради (1917-1918 рр.) і польських Сейму та Сенату    (30-ті рр. ХХ ст.):
А. Б. Іваницький.
Б. Г. Михайличенко.
В. П. Зайцев.
Г. С. Тимошенко.
48. Визначте уродженця м. Ромни, інженера, єдиного з офіцерів броненосця “Князь Потьомкін Тавричеський”, який підтримав повсталих матросів: 
А. П. Зайцев.
Б. М. Залізняк.
В. О. Коваленко.
Г. О. Матюшенко.
49. Визначте уродженця Путивльщини, першого київського археолога та архівіста, ім’ям якого названо одну з вулиць Києва:
А. М. Берлінський.
Б. М. Макаренко.
В. О. Федоровський.
Г. Л. Шренк.
50. Визначте відомого українського громадського діяча, етнографа, філолога, журналіста, голову Київської “Просвіти”, який у 80-х рр.  ХІХ ст. вчителював у с. Нижня Сироватка:
А. О. Алчевський.
Б. Б. Грінченко.
В. М. Драгоманов.
Г. Б. Іваницький.
51. Назвіть нашу землячку, оперну співачку, яка виступала на сценах Маріїнського театру, паризької “Гранд-Опера”, де виконувала партії разом з Е. Карузо, Л. Собіновим, Ф. Шаляпіним:
А. І. Воликівська.
Б. Г. Затиркевич-Карпінська.
В. Р. Колесник.
Г. Є. Петренко
52. Визначте вихованця Києво-Могилянської академії, відомого церковного діяча, який наприкінці ХVІІ cт. був ігуменом Глухівського Петропавлівського монастиря:
А. К. Істомін.
Б. І. Мазепа.
В. Д. Туптало.
Г. Ф. Яворський.
53. Під час німецької окупації (1941-1943 рр.) керівником оунівського підпільного осередку в м. Суми був:
А. П. Куманьок.
Б. О. Ольжич.
В. Т. Онишкевич.
Г. С. Сапун.
54. У 1618 р. більша частина території сучасної Сумщини відійшла до складу Речі Посполитої за договором (перемир’ям), який мав назву:
А. Андрусівський.
Б. “Вічний мир”.
В. Деулінський.
Г. Путивльський.
55. Ім’ям якого видатного уродженця Сумщини, цукрозаводчика, мецената, названо одну з центральних вулиць м. Києва: 
А. П. Харитоненка.
Б. М. Терещенка.
В. С. Кондратьєва.
Г. Б. Ханенка.
56. Від якого слова походить назва міста Кролевець?
А. “Король”.
Б. “Кролі”.
В. “Кравець”.
Г. “Кровний”.
57. Яке місто Сумської області має назву, що походить від тюркського “ак-тура ” – біла фортеця?
А. Охтирка.
Б. Шостка.
В. Путивль.
Г. Ромни.
58. Городище, на місці якого виникло м. Суми, мало назву:
А. Берлицьке.
Б. Битицьке.
В. Басівське.
Г. Бистрицьке.

Немає коментарів:

Дописати коментар